Advies

Zorg voor een integrale aanpak, en versterk zo de beweging van leren en ontwikkeling in je organisatie

Integrale aanpak voor leren en ontwikkelen

Heb jij al onderdelen op het gebied van leren en ontwikkelen in huis, maar wil je graag meer beweging zien? In de hele organisatie of juist bij specifieke doelgroepen in je organisatie? Wij zorgen voor een goed samenspel van meerdere op elkaar afgestemde interventies.

Technologische ontwikkelingen en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vereisen dat leren en ontwikkelen bij iedere organisatie hoog op de agenda staat. Het versterken van een leercultuur, zorgen voor een geschikt leerklimaat en inzetten op eenieders eigen regie is daarbij van groot belang. In de meeste organisaties is het besef doorgedrongen dat leren en ontwikkelen van groot belang zijn om als organisatie toekomstbestendig te zijn. Naarstig is gezocht naar praktische invullingen daarvan en veel organisaties hebben dan ook al stappen gezet in die richting. Zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van een leerplatform of het voeren van ontwikkelgesprekken met medewerkers. Uit onderzoek weten we echter dat het vormen van een cultuur waarin leren en ontwikkelen gemeengoed is, om een integrale aanpak vraagt. Het gaat om het scheppen van de juiste condities om mensen te laten ontwikkelen. In de praktijk zien we deze integrale aanpak niet terugkomen. Met als gevolg dat de leercultuur niet of nauwelijks van de grond komt. Het systematisch en bewust vorm geven van een leercultuur, het scheppen van de juiste condities binnen het bedrijf (zowel de systeemkant als de gedragskant) en zo het leren en ontwikkelen in de organisatie realiseren, vraagt om het bewust inzetten en ontwerpen van verschillende interventies. Zodanig dat deze interventies elkaar versterken en een duurzame leerbeweging ontstaat.

Dit besef is er wel degelijk bij directies van organisaties, maar de kennis en ervaring om hiermee aan de slag te gaan ontbreekt.

Want hoe neem je medewerkers mee in de toekomstige ontwikkelingen? Hoe voorkom je veroudering van skills, en zorg je ervoor dat medewerkers zich nieuwe skills eigen maken? Hoe kun je een klimaat realiseren waarin leren, ontwikkeling, verbetering en vernieuwing tot bloei komt?

Daar komt nog bij dat we weten dat verschillende doelgroepen in de organisatie om verschillende aanpakken vragen. Zo weten we bijvoorbeeld dat praktisch geschoolden minder vaak deelnemen aan cursussen en trainingen dan theoretisch geschoolden, terwijl juist zij grote risico’s lopen op baanverlies door digitalisering en automatisering. Of kijk naar oudere werknemers die hun opleiding langere tijd geleden hebben genoten en wiens vaardigheden lang niet altijd up-to-date zijn.

En wat te denken van medewerkers die niet ver meer af zijn van hun pensioen. Zonder actie op kennisdeling vloeit met hun vertrek ook veel kennis en ervaring uit de organisatie. En hoe zorgen we ervoor dat de jongere generaties de kennis en ervaringen van de meer ervaren mensen tot zich nemen. Maar hoe realiseer je effectieve kennisdeling?

Allemaal vragen waar wij, vanuit onze expertise, oplossingen voor kunnen genereren. Samen met jou, zodat je zelf aan de knoppen blijft draaien.